Meer energie
Meer energie voor de ondernemer
Als ondernemer, en zeker als ZZP-er of ondernemer die er alleen voor staat, merk je vanzelf dat je soms meer energie hebt en soms ook veel minder energie
Bijna alle ondernemers kennen periodes waarin ze meer energie hebben en bergen werk kunnen verzetten. En kennen ook periodes waarin ze bijna niet vooruit te branden zijn. Of toch niet al te veel energie over hebben.
Mijn tip, zit er niet mee in. Het is de natuur die zijn werk doet. Niemand kan zijn hele leven aan 120% leven en werken. Dat zou ook niet gezond zijn.
Als je als ondernemer beseft dat het leven zo in elkaar zit, kan je er ook op anticiperen.
Vooruitzien is regeren
Het klinkt als een gezegde voor de politiek. Echter als ondernemer heb je er ook veel aan.
Maak gebruik van de periodes waarin je veel energie hebt. Zorg dat je in zo’n maatregelen treft waardoor je onderneming (en je klanten) niet merken dat je een keer een periode van mindere energie hebt. Zorg bijvoorbeeld dat je website goed staat. Dat je genoeg content voor je website, blog, social media en ads klaar hebt. Probeer een jaar vooruit te plannen met content en basis ads.
Content en ads inplannen
Content (tekst, foto’s, filmpjes) creëren en ads inplannen voor een heel jaar is een fantastisch plan.
Waardevolle content voor je bezoekers en klanten creëren kan je perfect doen in 1 weekend.
Hetzelfde geldt voor het schrijven van advertenties. Eens je alle content hebt gemaakt en alle advertenties hebt geschreven plan je deze in. Een jaar van te voren. Op deze manier verschijnt er, automatisch, op regelmatige tijden, content en advertenties van je online. En zal het voor bezoekers en klanten lijken alsof je het hele jaar productief bent.
Minder energie
In periodes van minder energie loopt je business dus gewoon verder. Het enige wat je in periodes van minder energie dus moet doen is je richten op je core business. Je kan je dus richten op afspraken die reeds staan. En deze heel goed afhandelen. Ondanks dat je minder energie hebt, zijn deze afspraken immers het enige waar je moet op focussen. Je onderneming, en de promotie hiervan, loopt gewoon door.
Extra content
Uiteraard hoef je het niet laten bij de content en ads die is ingepland voor het hele jaar.
Wanneer er tijd en meer energie kan je uiteraard altijd extra content online plaatsen.
Bijvoorbeeld met bijzondere events of gewoon het delen van extra waardevolle ideeën.
Hetzelfde geldt voor advertenties. De basis ads lopen door gedurende het hele jaar.
Extra ads bijplaatsen kan uiteraard altijd. Op basis van de resultaten of om een nieuwe dienst of product te promoten. Of bijvoorbeeld een nieuw advertentiekanaal te testen.