Luisteren naar klanten

Luisteren naar klanten is noodzakelijk!

Een prima stelling. En over het algemeen is dat ook een goed plan.
Luisteren naar klanten kan je meer inzicht geven in je dienst of product
of waar je als ondernemer eventueel kan bijsturen.

Luisteren naar would be klanten

Mensen die in contact met je bedrijf komen hebben tegenwoordig meer mogelijkheden om feedback aan of over je bedrijf te geven. Social media helpt hier bij maar ook bijvoorbeeld het contact formulier op je website. Het blijkt dat er echter ook mensen zijn die ongefundeerde feedback geven.
Bijna altijd er negatief. Vaak zelf op de man of vrouw.

Als feedback pijnlijk gaat worden

Hoe je het draait of keert, ongefundeerde feedback die tot je komt, zal altijd pijn doen.
Je kan wel stellen dat je ook wel inziet dat bepaalde feedback niet fair is en je het daarom niet persoonlijk moet opnemen. Als mens doen we dat echter toch wel. Terwijl dat jammer is.
Een mens zou dit niet moeten en kijken naar hoe realistisch feedback is.

Strategie aanpassen op basis van negatieve feedback

Wanneer je als ondernemer feedback tot je krijgt probeer dan altijd een onderscheid te maken.
Sorteer feedback in:

  1. Leuk om te horen. Prachtig compliment. Dank je wel.
  2. Pijnlijk om te horen. Maar ik zie direct dat je gelijk hebt. Ik ga iets bijsturen.
  3. Doet pijn om te horen. Ik merk echter dat het niet gefundeerd is, ik kan er niks mee. Zal, nadat de opdoffer van nare woorden over is, ook niks mee doen.

Het jammerlijke is dat veel ondernemers toch geneigd is om de soort feedback van punt 3 meer aandacht te geven dan dat goed is. En dat is jammer. Hoe persoonlijk het ook bij je binnenkomt, zorg dat je nooit je strategie aanpast op basis van zo’n soort kritiek. Geloof meer in je onderneming en je zelf dan in zure ongefundeerde kritiek.

Ben je klaar om zelfstandig ondernemer te worden?

Laat een reactie achter